On tullut aika kirjoittaa viimeiseen pari-eMentorointitapaamiseen
liittyvä blogi-kirjoitus. Toteutimme Jennin kanssa 7.2.2017 kolmannen ja tällä
erää viimeisen pari- eMentorointitapaamisen. Tapaamisen teemana oli lähestyä
pari –eMentorointisopimukseen kirjattua viimeistä teemaa Osaamisen jaottelun eri
osa-alueiden kautta.
Ennakkotehtävä:
eMentori oli antanut Jennille tausta-aineistoksi Osaamisen
roolien eri osa-alueita käsittelevän power- point esityksen. Jennin tehtävänä
oli perehtyä osaamisen roolien eri osa-alueisiin (nelikenttä) ja pohtia
itsenäisesti vastausta kysymyksiin; mitkä ovat osaamisen roolien eri
osa-alueet? Miten eri osaamisen roolien tunnistaminen voi hyödyntää oman
kehittymisen (tulevaisuuden haasteet) polun rakentamista? Ennakkotehtävän
toimeksiannon mukaisesti Jennin piti laatia lähitapaamista varten myös viitekehys,
jonka avulla hän pyrkii kuvaamaan osaamisen eri roolien merkityksen ja eri roolien keskeiset
riippuvuussuhteet.
Jennin laatimista viitekehyksistä (3 kpl) voidaan
todeta, että viitekehyksien laadintaan liittyen hän oli joutunut todella
pohtimaan. Lisäksi hän oli joutunut miettimään myös sitä, että miten hän
kykenee kuvaamaan visuaalisesti viitekehyksen avulla oman pohdintansa
lopputuloksena muodostuneen mielikuvan osaamisen eri roolien merkityksestä oman
kehittymisen polun rakentamisessa.
Tapaaminen:
Lähdimme tarkastelemaan Jennin laatimia viitekehyksiä
hänen oman kertomuksen pohjalta. Hän kertoi omat ajatuksensa ja perusteensa
sille, että mitä osaamisen eri rooleja hän oli tunnistanut ja miksi hän oli
päätynyt esittämään osaamisen eri roolien keskeiset tunnusmerkit sekä
riippuvuussuhteet viitekehyksessä esitetyssä muodossa.
Viitekehyksien sisältö pääkohdittain (karkea kuvaus):
¾ Viitekehyksessä
1.
o
aihetta lähestytään yläkäsitteiden kautta
¾ Viitekehyksessä
2.
o
aihetta lähestytään esittämällä itselle
kysymykset mitä? ja mitä vielä?
¾ Viitekehyksessä
3.
o
määritetään oman kehittymisen polun
rakentamiseen vaikuttavat osa-alueet ja niiden väliset riippuvuussuhteet.
Viitekehykseen
perehtyminen mahdollisti osaltaan aktorin syvällisen pohdinnan ja eMentorin kysymyksien
esittämisen tapaamisen aikana. eMentori lähestyi aihetta myös ns. ”sieppaa kuumia
sanoja” menetelmän avulla, jolla pyrittiin havaitsemaan viitekehyksien sisältämiä
yhtäläisyyksiä. Lisäksi on vielä todettava, että viitekehykset auttavat keskustelua
pysymään tapaamisen teeman mukaisessa aiheessa, jolloin myös tapaamiselle
asetetun tavoitteen saavuttaminen mahdollistuu.
pari-eMentorointisopimuksen,
liite 1:
Tapaamisen
lopuksi tarkastelimme vielä yhteisen matkamme alussa laatimaa pari-
eMentorointisopimuksen, liite 1 sisältöä.
Tarkastimme yhdessä, että olemme varmasti läpikäyneet kaikki sopimukseen
sisältyvät teemat ja aihealueet. Keskustelimme myös yleisellä tasolla siitä,
että miten olemme kyenneet saavuttamaan tavoitteemme.
Ryhmä-
eMentorointi raportti:
Keskustelimme
vielä ryhmä- eMentorointi raportin laadinnasta. Ryhmä-eMentorointi raportin
laadintaan liittyvästä ”roolijaosta” olimme sopineet ryhmämme muiden jäsenten kanssa
jo aikaisemmin. Päätimme, että etenemme raportin laadinnassa em. roolijaon ja
sovitun aikataulun mukaisesti.
Itsearviointi:
Opintojaksoon
sisältyy vielä itsearvioinnin laatiminen. Itsearvioinnissa tulee pohtia
(reflektoida) omaa oppimista ja kehittymistä opintojakson aikana. Itsearviointi
tulee olla laadittuna viimeistään 28.2.2017 mennessä ja arviointi palautetaan
Moodleen.
Lopuksi:
Puristetaan
yhdessä vielä loppuun asti, jolloin voimme hyvillä mielin viettää opintojakson
päätösseminaaria Kajaanissa 17.3.2017.
Ystävällisin
terveisin: eMentori Juha Kärkkäinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti