keskiviikko 15. helmikuuta 2017

Loppureflektio ja itsearviointi (eMentori)

LOPPUREFLEKTIO JA ITSEARVIOINTI


Aloitetaan loppureflektion ja itsearvioinnin laadinta tutustumalla eMentorointi opintojakson esitteeseen. Esite ja esitteen sisältö kiinnittivät huomioni siinä määrin, että kiinnostuin opintojakson sisällöstä ja mahdollisuudesta kehittää itseäni sekä lisätä omia valmiuksiani eMentorina toimimiseen. Halu oppia lisää oli se ratkaiseva indikaattori, jonka perusteella valitsin opintojakson vapaavalintaisiin opintoihini. 


eMENTOROINTI  OPINTOJAKSO 2016- 2017

Mentorointi tunnistetaan yhä selvemmin osana johtamista ja esimiestehtäviä. Se tuo uusia näkökulmia työhön ja siinä kehittymiseen. Oletko jo tai haluaisitko jonain päivänä olla mentori? Haluatko jakaa osaamistasi ja verkostojasi nuorille osaajille? Kiinnostaako sinua vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja uuden oppiminen?

Odotamme sinulta:

¾    innostusta ja halua kehittää itseäsi ja jakaa osaamistasi muille
¾    sitoutumista koulutukseen kevääseen 2017 asti
¾    kahdenkeskisiä ja ryhmätapaamisia aktoreiden kanssa
¾    palautetta koulutuksen aikana ja lopuksi.

Koulutuksen jälkeen:

1) Omaat valmiuksia toimia mentorina erilaisissa mentorointiprosesseissa.
2) Osaat soveltaa mentoroinnin tietoperustaa ja eri menetelmiä.
3) Kykenet luomaan luottamuksellisen, toimivan vuorovaikutussuhteen mentoroinnissa.
4) Osaat tukea opiskelijan osaamisen kehittymistä digitaalisin mentoroinnin menetelmin.
5) Osaat ottaa huomioon moninaisuuden näkökulman mentoroinnissa.
6) Osaat hyödyntää mentoroinnissa pelillisiä menetelmiä.
7) Osaat kriittisesti arvioida ja reflektoida omaa ja muiden mentorointiosaamista. 
                                                         lähde; eMentorointi opintojakson esite.


1.      Mitä mentori ja mentorointi ovat?

Mentori antaa oman osaamisensa aktorin käyttöön ja auttaa häntä löytämään oikean suunnan tekemiselleen. Mentori on kuuntelija, joka kyselemällä ja kuuntelemalla auttaa tiedostamaan, käsittelemään ja pohtimaan syvällisemmin sekä laaja-alaisemmin erilaisia aihealueita, ongelmia ja haasteita, joita aktori on kohdannut matkallaan. Mentori on valmentaja, joka auttaa aktoria tunnistamaan omat vahvuudet ja kehittämistä vaativat osa-alueet. Mentori hallitsee erilaiset mentorointimenetelmät (teoria) ja on sitoutunut “kulkemaan” aktorin kanssa yhdessä ja avoimessa vuorovaikutussuhteessa koko mentorointiprosessin ajan. Mentori on aidosti kiinnostunut oppimisesta ja itsensä kehittämisestä. 

Nämä edellä mainitut aiheet kuvaavat mentorina toimimisen moninaisuutta ja niitä haasteita, joita myös mentorina toimiva henkilö joutuu pohtimaan etsiessään vastausta itselle esittämään kysymykseen; olenko hyvä mentori?   


2.      Pari – ja ryhmämentorointitilaisuuksien lukumäärä, taajuus ja kesto

Pari –eMentorointitapaamisia toteutin molempien aktorieni kanssa yhteensä seitsemän (7). Pari- eMentorointitapaamisten kokonaislukumäärä muodostui siten, että aloitustilaisuuden toteutimme Kajaanin paloasemalla yhteisenä tilaisuutena, jossa molemmat aktorit olivat paikalla yhtä aikaa. Aloitustilaisuuden jälkeen etenimme pari- eMentorointiprosessissa molempien aktorien kanssa omaa heidän omien tarpeiden mukaisesti toteuttamalla kolme (3) mentointitapaamista (eMentorointisuunnitelma). Pari -eMentorointi tapaamisten taajuus oli noin 1/ kuukausia ja kesto noin 1 tunti.

Lisäksi on vielä todettava, että jokaiseen pari- eMentorointitapaamiseen sisältyi aktorin laatima kirjallinen tehtävä mentorin toimeksiannon mukaisesti. Jokaista tapaamista ennen aktori perehtyi itsenäisesti teeman mukaiseen aineistoon (teoria) ja laati tapaamisen teemasta viitekehyksen SmartArt sovelluksella. Aktorin laatima viitekehys toimi myös varsinaisen pari- eMentorointitapaamisen ”keskustelurunkona”, jonka myötävaikutuksella tapaamisessa perehdyttiin teeman mukaiseen aiheeseen. Mielestäni kirjallisen ennakkotehtävän merkitys oli olennainen pari- eMentorointiprosessin toteuttamisen, sisällön, oppimisen ja tavoitteiden saavuttamisen osalta.

Ryhmä-eMentorointitilaisuuksia toteutimme ryhmämme jäsenten kanssa yhteensä kolme (3) kertaa. Ryhmä- eMentorointi tapaamisten taajuus oli noin 1/ kuukausi ja kesto noin 1 tunti.  Ryhmä - eMentorointitilaisuudet toteutimme käytännössä Skype- neuvottelupuhelun välityksellä, joka soveltui tilaisuuksien toteuttamiseen mielestäni erittäin hyvin ja tuki digitaalisten välineinen hyödyntämistä yhtenä mentoroinnin apuvälineenä. 


3.      Mitä osaan nyt eMentorina?

Aktoreillani oli monenlaisia mentorointitarpeita, jotka edellyttivät minulta erilaisten mentorointimenetelmien hallitsemista (teoria). Lisäksi he olivat persoonallisten piirteiden osalta hieman erilaisia (ekstrovertti ja introvertti) ja tämän vuoksi käyttämäni mentorointimenetelmät muodostuivat aktoreiden tarpeiden ja käsiteltävien teemojen mukaan erilaisiksi eMentorointiprosessin ja pari- eMentorointitapaamisten toteuttamisen aikana.

Käyttämäni mentorointimenetelmät voidaan jaotella karkealla tasolla sen mukaan, mikä eMentoriprosessin kolmesta tekijästä (kuuntelu, kysyminen, palaute) painottuivat. Esimerkkinä voidaan mainita mm. Sieppaa kuumia sanoja (menetelmä 5), The GROW model, avointen kysymysten muotoileminen ja Effective feedback.  Mentoroinnissa on kuitenkin kyse aina viimekädessä viestimisestä ja se edellyttää kontaktia. Käytännössä eMentorointi toimintatapani on hyvin lähellä konsultointia ja ohjausta, jonka myötävaikutuksella näyttäisin saavani aikaan parhaat tulokset aktorieni kanssa.

eMentorointi opintojakso (teoria) sekä pari – ja ryhmämentorointitilaisuuksien toteuttaminen antoivat minulle erittäin hyvän näköalapaikan ja tutustumismahdollisuuden eMentoroinnin eri menetelmien kokeilemiseen tämän opintojakson aikana. Näiden edellä mainittujen osa-alueiden yhteisvaikutuksena uskon saavuttaneeni eMentorina toimimiselle erittäin hyvät perusvalmiudet. Lisäksi uskon, että oma koulutus- ja työhistoriani sekä eMentorointivalmiuksieni lisääntyminen mahdollistavat yhdessä sellaisen pääoman, josta on itselleni ja tuleville aktoreilleni todellista hyötyä myös tulevaisuudessa.    


4.      Missä olen matkan varrella kehittynyt?

Hyvät eMentorit kuuntelevat arvostelematta ja antavat valmiiden ratkaisujen sijaan ohjeita ja neuvoja. Lisäksi he kannustavat ja innostavat innovaation siirtoprosessin vastuuhenkilöitä. Mentorointiprosessi edellyttää sitoutumista, aikaa, ammatillista osaamista sekä muuntautumisen -ja sopeutumisen kykyä. 

Mentoroinnista saatujen kokemusten perusteella sen menestystekijöihin kuuluvat myös;

¾      ammatillisen ja henkilökohtaisen kehittymisen yhdistäminen
¾      aktiivinen ja osallistuva toimintatapa
¾      sopeutuminen erilaisiin ympäristöihin ja niiden erityispiirteiden huomioon ottaminen
¾      käytännönläheinen toimintatapa.

Uskon, että olen kehittynyt kaikissa edellä mainituissa osa-alueissa ja olen kyennyt tunnistamaan eMentorointiin liittyvät vahvat osa-alueeni sekä kehittämistä vaativat osa-alueeni.

Lopuksi voin todeta, että olen eMentorointi opintojakson aikana pyrkinyt tarkastelemaan mentorointiin liittyviä eri osa-alueita ja omaa eMentorointitapaani mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, jolla pyrin mahdollistamaan myös itselleni parhaan mahdollisuuden kehittyä ja oppia.


5.      Missä haluan kehittyä edelleen?

Mentori voi olla mestari, opettaja, valmentaja, kannustaja, ystävä. Hyvä mentori ei anna valmiita ratkaisuja, vaan ohjaa ja neuvoo, kritisoi ja asettaa asioita kyseenalaiseksi, haastaa mentoroitavan. Mentorilta edellytetään sitoutumista mentorointitehtäväänsä, mikä käytännössä usein tarkoittaa tarvittavan ajan varaamista mentorointitehtävälle ja lupausten pitämistä. Hän toimii rehellisesti ja objektiivisesti ja ennen kaikkea luottamuksellisesti.

Tästä syystä mentorilla täytyy olla sosiaalisia taitoja, joihin sisältyvät mm.

¾    empatia = kyky eläytyä toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää hänen tunteensa ja niiden merkitys
¾    sympatia = toisen ihmisen kokemukset herättävät emootioita kuten sääliä ja myötätuntoa
¾    hienotunteisuus ja sosiaalinen herkkyys

Sosiaalisiin taitoihin kuuluu lisäksi eettinen ja moraalinen puoli. Ihmisen omaksumissa sosiaalisissa taidoissa näkyy hänen kykynsä arvostaa ja kunnioittaa muita, ottaa huomioon heidän oikeutensa ja käyttäytyä sovittujen sääntöjen mukaan.

Mielestäni omat vahvuuteni tukevat eMentorina toimimista ja aktorit ovat kertomansa mukaan kokeneet saavansa hyötyä yhteisistä eMentorointi tapaamisistamme. Olen kuitenkin tunnistanut myös itselläni olevia kehittämistä vaativia mentoroinnin osa-alueita, jotka liittyvät lähinnä sympatian osa-alueille. eMentorointi toimintatapani voi olla joskus hieman liian "insinöörimäinen ja tekninen" ja tästä syystä olen pyrkinyt kehittämään eMentorointi toimintatapaani siten, että pyrin huomioimaan paremmin ns. ”pehmeitä” arvoja omassa toiminnassani.  


6.      Miten voin hyödyntää eMentorointiosaamistani jatkossa?

Suomalaisissa työyhteisöissä ja erityisesti käsityöammateissa valitsevana toimintamallina 1900-luvulla oli oppipoika- kisälli koulutusmalli. Kisällin koulutusmallin yhtenä vaiheena oli myös ns. kisällin vaellus, jonka aikana kisälli tutustui useiden mestareiden menetelmiin ja paikallisiin työkulttuureihin. Toisin sanoen, mestarit pyrkivät opettamaan kisällille valmiin toimintatavan, jota ”kopioimalla” kisälli kykenee työskentelemään omassa käsityöammatissaan. Kisällit eivät kuitenkaan saaneet perustaa omaa liikettä, vaan he toimivat jonkun mestarin alaisuudessa.

Suomalaisissa työyhteisöissä ja työyhteisön henkilökunnan jäsenten tarpeissa on kuitenkin tapahtunut erittäin merkittävä muutos 2000- luvulla ja oppipoika- kisälli koulutusmalli ei enää sovellu sellaisenaan käyttöönotettavaksi. Työyhteisön jäsenten työtehtävät 2000- luvun työyhteisöissä ovat niin moniulotteisia, että työtehtävissä ei yksinkertaisesti voi menestyä kopioimalla pelkästään vanhaa tai käytössä olevaa työtapaa. Lisäksi voidaan vielä todeta, että työyhteisön jäsenten tarpeet voivat vaihdella hyvinkin paljon ja olla myös yksilöllisiä toimialasta ja henkilöstä riippuen.

Mielestäni juuri tästä syystä Suomalaisissa työyhteisöissä on ikään kuin yhteiskunnallinen tilaus eMentorointi toimintamallille. Tämä edellä mainittu tekijä oli myös yksi tärkeimmistä perusteistani hakeutua eMentorointi koulutusohjelmaan (vapaavalintainen). Uskon, että koulutusohjelman sisällöstä on ollut minulle suurta hyötyä ja tulen toimimaan eMentorina myös tulevaisuudessa.  

  1. Digitaaliset välineet
eMentorointi opintojakson aikana tutustuimme ja käytimme hyödyksemme monia erilaisia digitaalisen ”maailman” sovelluksia. Opintojakson aikana käyttämistämme sovelluksista voidaan mainita esim. WhatsApp, Skype- neuvottelupuhelu, One Driver- pilvipalvelin, Sway, Perez, PowerPoint, Exel, SmartArt, Doodle, Blogger ja Padlet- kuvakollaasi. Digitaaliset sovellukset ja niiden hyödyntäminen ovat yksi kiinteä osa 2000- luvun työyhteisöjen sekä ihmisten arkea ja tästä syystä yleistiedon ja käyttökokemusten lisääntyminen myös digitaalisten sovellusten alueella on meille kaikille erittäin hyödyllistä.


  1. eMentorointi opintojakso (vapaavalintainen)
Olen vilpittömän iloinen siitä, että valitsin eMentorointi opintojakson Teknologia osaamisen johtamisen koulutusohjelman vapaavalintaisiin opintoihini. Uskon, että koulutusohjelman sisällöstä ja opintojakson aikana saavutetusta uudesta osaamisen pääomasta on minulle suurta hyötyä tulevaisuudessa.  


  1. Kiitos aktorille
Lopuksi vielä kiitos aktorille siitä, että sain kulkea yhdessä sinun kanssasi pari- eMentorointi opintojakson. Kykenimme yhdessä luomaan pari- eMentorointitapaamisten aikana avoimen vuorovaikutussuhteen, jonka myötävaikutuksella mahdollistimme itsellemme tavoitteellisen ja elinikäiseen oppimiseen pohjautuvan ajanjakson muodostumisen.

Toivotan sinulle opiskeluintoa ja hyvää opintomenestystä opintojen suorittamisessa matkalla kohti omaa valmistumistasi. Lisäksi totean, että tiedän työelämän odottavan juuri sinun kaltaisia henkilöitä, jotka ovat motivoituneita kehittämään itseään ja kykenevät analyyttisen pohdinnan myötävaikutuksella tuottamaan todellista sisältöä käsiteltävään aihealueeseen. 


Joten, muista luottaa itseesi!


Ystävällisin terveisin
eMentori Juha Kärkkäinen



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti